Doporučuji: Válka s mloky

21. října 2014 v 16:44 | Siwa |  Projekt: Propaguji české knihy
"Povinná četba", no kdo by to četl, že? Cokoliv nařízené nemá u studentů šanci. I já byla na konci základky trochu skeptická, když jsem viděla různé tituly, které prostě snad nikdy v životě nepřečtu (nemůžu si pomoct, ale třeba snaha jakkoliv dokončit Babičku - ať už četbou, nebo poslechem - je zrovna u mne marná). Ale po Krysařovi už to jelo. Změnila jsem názor, že většina povinné četby je v povinné četbě z nějakého důvodu. Škoda, že to spousta lidí ani nehodlá zkusit přečíst. (Ale objevují se i takové šťastné chvilky, kdy se spolužačka, tři roky nečtoucí, rozhodne v maturitním ročníku přečíst knihu a je z ní nadšená. I jen poslouchat ji mě jako milovníka knih zahřálo u srdce.)

Mám knih přečtených dost, abych si mohla k maturitě vybrat ty pro mne zajímavější. A Čapek v nich nebude chybět.

Karel Čapek. Tohohle autora jsem, kdovíproč, nikdy nechtěla číst. Říkala jsem si, že k maturitě cokoliv, jen ne jeho. Jak to tak ale bývá, fantastika se mi nemá šanci vyhnout, takže jsem nakonec sáhla i po Válce s mloky a... hluboce se tímto autorovi omlouvám za křivdění. Považuji ho za autora geniálního. Aneb co zmůže jedno setkání skrz staletí, že? Ale teď už ke knize samotné.



Vzhledem k tomu, že o téhle knize budu vyprávět třídě jako takovou přípravu na maturitu, vím, jak její obsah stručně popsat. Kdo snad tedy ještě neví, o čem Válka s mloky je, je to o... válce s mloky. Ne, dobře, jinak.
Námořník českého původu nalezne u oceánských ostrůvků při lovu perel mloky. Jsou hnusní, slizcí, černí. A inteligentní. Naučí je používat nože, aby mu mohli lovit perly. Naučí je se bránit žralokům. Naučí je mluvit. Mloci jsou pak využíváni na práci. Kapitánův přítel po jeho smrti spustí obchodování s mloky - jsou zneužíváni jako levná pracovní síla, využíváni k práci pod vodou, stavbě přehrad apod. Lidé je naučili pracovat s technikou, nasadili je do armády, zřídili jim školy, dodávají jim suroviny a hlavně zbraně - aby mohli pomoct v případě války. Počet mloků přeroste počet lidí. Mloci potřebují místo, takže začnou ničit pevninu.

Čapek předběhl svou dobu, když část románu napsal s využitím novinových výstřižku, dopisů, knižních úryvků atd.
Román nemá vyloženě hlavní postavu, která by prováděla celý dílem.
Konec je rozhodně na svou dobu jiný, a když nepočítám úplný závěr, kdy autor rozmýšlí, jak příběh ukončit, je poslední scéna dokonale mrazící, aby zůstala v paměti. Asi není náhoda, že tuhle knihu má rádo tolik lidí.

Abych popsala všechny aspekty, všechny detaily, které mě na tom příběhu tolik uchvátily, musela bych článek nazvat rozborem, což nechci. Čím větší očekávání k čemukoliv, tím větší zklamání, když to není tak dokonalé, jak si člověk představuje. Proto nebudu chválit... tak moc dlouho.

Pryč od příběhu, o tom najdete zmínky všude. Teď k autorovi. Velmi často spisovatelé na otázku, kterého autora mají rádi, odpovídají, že Karla Čapka (mimo jiné). Jestli se mi někdy podaří něco vydat a někdo se mnou bude dělat rozhovor a na tohle se zeptá, budu další, kdo jeho jméno zmíní. Navíc je příjemné, že je právě české národnosti. Ať už si člověk o minulé nebo soudobé české literatuře myslí cokoliv, Čapek by neměl být házen do jednoho pytle. Já osobně českou literaturu z jeho doby nemám ráda. Při výběru knih k maturitě to je pro mě nejhorší období, kdy nevím co, nechci nic číst a raději bych si přečetla všechny ostatní, ale povinnosti vybrat z té doby pět knih je povinnost vybrat z té doby pět knih. Díky Čapkovi mám dvě jisté.

Co vy? Četli jsme od Karla Čapka něco? Je váš oblíbený autor, nebo naopak? Co byste označili za jeho nejlepší dílo? Mnoho lidí jmenuje právě Válku s mloky. Já osobně s tím (zatím) souhlasím (nemám přečtené vše) a rozhodně bych pak doporučila ještě R. U. R. (a nejen proto, že vlastně díky tomu máme slovo "robot"... vědí vůbec cizinci, že to vzniklo u nás?).

Tak, a teď vy...

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Kadet Kadet | E-mail | Web | 21. října 2014 v 18:36 | Reagovat

Čapek je zábava číst. Mám ho doma víc, ale četla jsem teda Válku s Mloky a pak Matku a v divadle jsem byla na Věci Makropulos (doporučuju). Celkově se nedivím, že ho lidi tak milují. Psát uměl, svou dobu předcházel, ale mnohdy taky satiroval.
Jinak právě novinové ústřižky mě ve Válce s mloky šíleně nebavily. Zbytek knihy baštoid, ale zrovna tohle... nevím, čím to je :D

2 Siwa Siwa | Web | 22. října 2014 v 7:53 | Reagovat

[1]: Jo, s tou satirou máš pravdu. Mně se třeba líbilo i to společné dílo s Josefem - Ze života hmyzu (jen kdyby tomu nedal dva konce - ten šťastnější to u mě zničil).
Tak to mě to zase bavilo, naopak jsem byla dost skeptická na začátku u toho "normálního" psaní. (Děsně mi vadilo, že psal, jak těm postavám zobák narostl a že používal tolik cizích výrazů. Ještě že jsem tomu rozumněla, jinak si opravdu neumím představit, jak bych asi byla naštvaná, že nerozumím české knížce. :D)
(mimochodem, slovo "baštoid" je úžasné! :D)

3 Kadet Kadet | E-mail | Web | 22. října 2014 v 8:39 | Reagovat

[2]: To jsem ještě nečetla. Teď se k Čapkovi dlooouho nedostanu, ale rozhodně ho hodlám dohnat :D.
To mně "normální" psaní nevadí. Naopak mám radši, když postavy mluví tak, jak jsou zvyklé a jak jim zobák narostl. Kdyby mluvili všichni spisovně a nóbl, tak jim nevěřím :D.
Hodně slov, co používám, je geniálních :D.
Co mi na Čapcích vadilo, byla škola. "Musíte znát děj, postavy, zápletky, atd... a je putna, že jste to nečetli." To mě fakt nebaví.

4 Veri Veri | Web | 22. října 2014 v 10:10 | Reagovat

Mám ráda jeho knihy,nejvíc asi Bílou nemoc a R.U.R., jo a Krakatit je taky super.Válka s Mloky je taky zajímavá a myslím, že se to bud chystají zfilmovat nebo to už je(?). Připadá mi (alespoň pro mě) že i když se jedná o vážné téma, tak ten styl psaní, který se mi na jeho knihách líbí, to zároveň nějak odlehčuje, nevím jak to popsat :-D

5 Siwa Siwa | Web | 23. října 2014 v 17:55 | Reagovat

[4]: Můj spolužák se rozhodl si přečíst Krakatit a nemůže z toho (ne v dobrém slova smyslu). :D Ale jak se říká, sto lidí, sto chutí.
A přesně vím, co se snažíš popsat. Rozumím ti. To se mi na tom taky líbí. (A obdivuju ho v tom, protože mně se i komedie zvrhne v psychologické drama, ať se snažím to psát sebelehčeji. :D) Čapek to prostě uměl. :)

6 agrenej agrenej | E-mail | Web | 23. října 2014 v 18:02 | Reagovat

Dobře, Siwo. Celkem si mě navnadila. :-D Možná až budu mít zase nějakou tu korunu k dobru, omrknu antikvariáty a levná knihkupectví. :-)

7 Siwa Siwa | Web | 23. října 2014 v 18:52 | Reagovat

[6]: Nebo knihovny. :-D

8 agrenej agrenej | E-mail | Web | 23. října 2014 v 18:59 | Reagovat

[7]: Já knihovny moc nemusím. :-D Nemám rád ty roční/měsíční poplatky. :-D

9 Siwa Siwa | Web | 23. října 2014 v 21:07 | Reagovat

[8]: Nevím, jak je to jinde, ale Praha má nějakých 60 korun na rok. :-) To mi vůbec nepřijde strašné, když si spočtu, kolik knih si za tu dobu můžu půjčit. Ale chápu. Ono je občas dostr strašné, když knihu nemáš ještě dočtenou, ale už ji musíš vrátit. (Naštěstí v menších knihovnách se to dá půjčit ještě jednou, když na to není rezervace atd. Je to o lidech.) Nebo když je člověk nemocný, daleko od knihovny, a musí vrátit knihy, jinak dostane pokutu. Uf! (Právě se stalo. Člověk si ale na druhou stranu procvičí strategii, plánování, diplomatické jednání a úplatky. :D)

10 agrenej agrenej | E-mail | Web | 23. října 2014 v 21:11 | Reagovat

[9]: Tak já jsem zvyklý dávat něco přes 100,- za rok, ale už jsem slyšel i o 60,- na měsíc. Navíc, já prostě nerad vracím dobré knihy. :-D Ta mám rád po ruce. :-D Ty horší mohu klidně poslat dál (darovat, prodat...), ale dobré si chci prostě nechat. :-)
Navíc by ses asi divila, co já mám za výcvik v diplomatickém jednání a úplatcích. :-D :-D

11 Amia Amia | Web | 26. října 2014 v 10:32 | Reagovat

Ano, Válka s mloky je skutečně skvělá. A jako téměř vždy - předběhl dobu! Nejen tady, ale třeba i ve zmiňovaném R.U.R. upozorňuje na nebezpečí, jenže si ho zatím nikdo nevšímá. Respektive, bojíme se robotů kvůli Terminátorovim, ale že léta před ním bylo R.U.R., to skoro nikoho nezajímá :-)
Přijde mi až škoda, že je Čapek více spojován s Dášenkou, která mě osobně docela nudí.
Jinak, co Marsyas? :-D

12 Siwa Siwa | Web | 27. října 2014 v 18:43 | Reagovat

[11]: Dášenku jsem nečetla. :D A Marsyas taky ne, ale podívala jsem se na to a děkuju za tip, rozhodně se na to podívám (a samozřejmě přečtu). :)

13 Anet Anet | Web | 29. října 2014 v 17:10 | Reagovat

Čapka mám ráda, četla jsem od něj pár knih a opravdu mě zaujaly, Válku s mloky si určitě přečtu. Díky za tip ;)

14 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 10. listopadu 2014 v 19:59 | Reagovat

Tohle jsem četla ještě na základce a hrozně mě to baví. A pak ještě Povídky z jedné a druhé kapsy, ty jsou úplně geniální. Ono vůbec jsem neměla problém si k maturitní četbě vybrat (taky jsme mohli mít cokoli, co se vztahovalo k obdobím, která jsme probírali) a spousta klasiky se mi četla dobře.

[1]: Mně tam taky vadily. Ne, že by mě přímo nebavily, ale vadilo mi, jak tím přerušuje děj a jak je novinový výstřižek třeba na několik stran a já musím listovat a pak se zase vrátit zpátky, abych pokračovala ve vyprávění (nebo naopak), a to prostě nemám ráda :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama